Elektrolit keveréssel működő akkumulátorok
Az utóbbi évtizedekben számos fejlesztés történt a gépjármű akkuk élettartamának növelése érdekében. Ezek a fejlesztések főleg a gyártástechnológiára, a rácsok kialakítására (expandált, öntött, lyukasztott, stb.) valamint az aktív hatóanyag összetételének módosítására irányultak.
Egy dologgal nem tudtak ez idáig mit kezdeni, mégpedig azzal, hogy a kénsavból és desztillált vízből álló elegy az idők folyamán igyekszik szétválni, így az akku felső részén hígabb, alsó részén sűrűbb az elektrolit. Az eltérő savsűrűség miatt töltéskor és ürítéskor a kémiai reakciók sem egyformán zajlanak le. A lemezek alsó részén a sűrűbb elektrolit miatt gyorsul a korrózió. Innen indul ki a lemezek szétesése, az akku kapacitásának csökkenése. A felső részen a hígabb elektrolit miatt megindul a szulfátosodás.
Ez a jelenség jól ismert a több száz Ah-s akku telepeknél. Ezekben az esetekben ezt úgy oldják meg, hogy levegő befújásával vagy szivattyúval keverik az elektrolitot az egyenletes savsűrűség érdekében. A gépjármű akkuknál azonban ez a módszer szóba sem jöhet.
A megoldást a MIXTECH akkumulátorban dolgozták ki oly módon, hogy az akkuk átellenes oldalain speciális csatornákat alakítottak ki, amelyeken keresztül az elektrolit fékezés és gyorsítás közben az alsó részből feljut a felső részen elhelyezett elosztó tálcákba, onnét pedig visszafolyik az elektrolit felszínére. Így állandó keveredés valósul meg, csupán a folyadék mozgási energiájának segítségével.
Ennek az új konstrukciójú akkumulátornak az induló kapacitása alig csökken az akku élete folyamán. A gyorsított, mélykisütéses élettartam-összehasonlító vizsgálatok azt mutatják, hogy a hagyományos akkuk már 10 ciklus után elveszthetik az induló kapacitásuk 40%-át, míg a keveréses technológiájú akkuknál ez a veszteség csupán 18%.
A hagyományos szerkezetű akkumulátor kapacitása és a várható élettartam fokozatosan csökken az eltérő savkoncentráció miatt, sokkal tovább működhetne, mint azt tapasztaljuk. A savkeveréses akku sokkal jobban tartja meg a kapacitását, indítóképességét. Élettartama alatt folyamatosan egyenletes teljesítményt nyújt a hagyományos szerkezetű akkuval szemben.
A hagyományos akku állapota az egyenetlen savkoncentráció miatt még normál használatot szimuláló, ciklikus teszt alatt is egyre gyorsabban romlik.
Hagyományos akkumulátor 250 ciklus után MIXTECH akkumulátor 1100 ciklus után:
A MIXTECH technológia eredménye az egyenletes savsűrűség, amely tartósan magas kapacitást és indítóáramot biztosít az akku teljes élettartama alatt.
Az akkumulátorban nincsenek mozgó alkatrészek, a homogén elektrolit sűrűséget a gépjármű mozgási energiája biztosítja a beépített csatornákon keresztül.
https://www.youtube.com/watch?v=dPZaBLUl0_0
https://www.youtube.com/watch?v=j8ESWTFuPiM
Különösen ajánljuk:
- Start - Stop rendszerű autókba
- Taxikba
- Nehéz üzemi körülmények között üzemelő járművekbe.
2017.06.15.